een kleine fotoreportage van de restauratie
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/9l188b/foto1-9.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1024%2C691%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=526)
foto 1; de tjalk Rensiena kort voor de start van de restauratie
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/m067sq/foto2-11.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1793%2C1198%2Cx0%2Cy1%2Csafe&width=780&height=521)
foto 2; Osingahuizen (Friesland) op de scheepswerf van Peter Syperda wordt van het schip alle ijzerwerk nagelopen en gerestaureerd en/of vervangen.
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/3lwxm7/foto3-10.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1756%2C1205%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=535)
foto 3; Harlingen; in de grote scheepshalvan Harlingen Shipyards wordt alle ijzerwerk van het schip gegridstraald en gespoten
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/j9reae/foto4-14.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1213%2C1763%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=1134)
foto 4; Weer terug in Amsterdam nieuwe mast en andere rondhouten zijn in Harlingen gemaakt door Peter Glas. Foto is genomen in 1999. Let even op de masten achter de tjalk
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/0ljs1a/foto5-14.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1221%2C1771%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=1131)
foto 5; alle ijzerwerk behorende bij mast en overige tuigage
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/8hrpqa/foto6-11.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1223%2C1771%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=1129)
foto 6; alle staalkabelwerk voor de tuigage wordt met de hand gesplitst door Reinoud Bloeme en Floris Hin
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/z2a0iz/foto7-7.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1755%2C1192%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=530)
foto 7; Japie Strikwerda uit Schraard (Friesland) komt de gerestaureerde en nieuwe lieren op de voormalige scheepswerf Duba afleveren
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/6zfp4w/foto8-6.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1809%2C1190%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=513)
foto 8; Jan Pander en Fred staan hier bij het verplaatsen van een van de nieuw gemaakte zwaarden
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/aikhyw/foto9-7.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1811%2C1192%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=513)
foto 9; ook moest er ook nog een nieuw roer gemaakt worden
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/fl9ylg/foto10-8.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1223%2C1755%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=1120)
foto 10; al dat lompe spul moest ook aan het schip gehangen worden; hier is het roer aan de kont van het schip aan de beurt
![](https://primary.jwwb.nl/public/p/r/h/temp-wqhdccofnxpbaxjxooiz/u6y9h5/foto12-6.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=998%2C768%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=780&height=600)
foto 11; na vermelding dat 200 m2 zeilwerk gemaakt is door de zeilmakerij van Theo Dokman in Edam; zie hier met een mooi windje in de rug het resultaat van ons werk